Petak, Septembar 25, 2009
Sta raditi ako je racunar zarazen?
Ovo je drugi post kojim pokusavam da povecam informisanost korisnika racunara i interneta i ovde ću dati nekoliko saveta šta raditi ako vam je računar zaražen.
Ako se i pored svih mera predstrožnosti vaš računar ipak zarazi, prvo i osnovno pravilo je da se ne paniči. To što antivirus prijavljuje da se na disku ili u memoriji nalazi virus ne mora da znači i da je on aktivan niti da bilo šta negativno radi. Treba pažljivo pogledati poruku koju antivirus daje. Često se dobija prijava da je neka datoteka sumnjiva, što znači da može da bude virus, ali nije sigurno da to jeste virus. Ono što bi u ovom slučaju trebalo uraditi je prekidanje internet konekcije kao i isključivanje računara iz lokalne mreže (LAN) ako postoji. Zatim antivirus programom koji koristite detaljno prekontrolišite sve čvrste (Hard) diskove koje imate na računaru i obavezno sačuvajte datoteku sa podacima o prisutnim virusima. Ako vaš antivirus poseduje opciju za automatsku dezinfekciju datoteka uključite je prilikom skeniranja. Na ovaj način bi trebalo da se oslobodite svega što vaš antivirus može da očisti. Neke zaražene datoteke ne mogu da se dezinfikuju pa je jedini način je njihovo brisanje (Delete). U oba slučaja je poželjno da se uključi opcija za kopiranje zaraženih datoteka u poseban direktorijum koji antivirus program ima za tu svrhu (karantin).
Ako se radi o zaražen elektronskoj pošti (Email) često je nemoguće da se izvrši dezinfekcija bilo pojedinačne poruke ili baze poruka već je jedino rešenje njihovo brisanje. Ovde se često javlja greška, naime prebacivanjem poruke ili priloga (Atachment) uz nju iz foldera sa pristiglom poštom u folder za odbačene poruke (Junk email) nikako ne znači da smo se virusa oslobodili. Neophodno je isprazniti korpu za otpatke u mail klijentu (MS Outlook, ThunderBirth, KMail...) i posle toga uraditi tzv. komprimovanje svih foldera u mail klijentu. Nekada je za ovo potrebno restartovati ga ili datoteke brisati ručno uz pomoć nekog file commander-a, zbog čega je važno znati tačnu lokaciju i naziv zaražene datoteke. Ako se gore navedeni postupak ne sprovede do kraja i ne uradi komprimovanje, doći će do situacije da u mail klijentu ne postoji virus ali ga antivirusni softver i dalji prijavljuje.
Posle ove faze bez restartovanja računara treba još jednom prekontrolisati makar sve sumnjive foldere, sa opcijama u antivirusu podešenim na maksimalno detaljnu pretragu. Zatim na sajtu proizvođača antivirusa koji koristite potražite detaljne podatke o virusu sa kojim imate posla i pažljivo prekontrolišite sve lokacije na računaru za koje je navedeno da virus u njih može da se smesti ili da upiše nove datoteke (copy) ili da prepravi postojeće (overwrite).
Ukoliko na računaru imate instalirano više antivirus programa moja preporuka je da pokrenete i neki drugi i da sa njim takođe sa maksimalnio podešenim opcijama za pretraživanje izvršite proveru vašeg računara kako bi bili sigurni da virus nije prisutan.
Još samo jedna važna napomena. Nikako ne restartovati računar pre nego što uradite gore opisane radnje jer se može desiti da se virus startuje zajedno sa operativnim sistemom pa ste samim tim učinili sebe medveđu uslugu. Upravo ovo često može da bude najveća greška koju korisnik može da napravi!
sta raditi?
- preci na Linux i problem resen
:))))))
nije mi jasno zasto ljudi jos uvek koriste windows